Om skola

 

Vill man ha allt om senaste skolforskning och hur man kan jobba med nya digitala hjälpmedel. Dessutom presenterat av en fantastiskt sympatisk lärare och god föreläsare. Då ska du lyssna på Jacob Möllstam, förutom denna film så hittar du mer om Jacob och skolfrågor på hans blogg KILLFRÖKEN. Om det inte är Jacobs film som ligger i playfönstret så är det bara att skrolla ner i listan eller titta på hans föreläsning på Lärarförbundets sida. Alla filmer i listan nedan är från Lärarkvällarna som är ett samarbete mellan Webbstjärnan och Lärarförbundet. PS! Missa inte föreläsningen, Att blogga med elever i listan som du kommer åt genom att trycka på, pil ner, som heter, More broadcasts, även ”Ledarskap i och utanför klassrummet” är väl värt att se, allt är helt enkelt väl värt att se:)

Vill man sammanfatta Jacob Möllstams budskap så är det att ”Forskning pekar på behovet av en mer deltagande, mer tillgänglig och mer stöttande lärare. Vägen dit går genom sociala medier”

Jacob pratar också om skolforskare som Anneli Frelin, Marianne Dahl, Ylva Almqvist, Elin Olsson och Hattie som du kan läsa mer om här nedan. Jacob tar också upp en hel del om formativ och summativ bedömning och vår svenske expert Christian Lundhal som du hittar mer om på HurDetFunkars sida, Bedömning.

Ytterligare skolforskare som Jacob tar upp är: Aud Torill Meland, Anna Lundh, Åke Grönlund, Jana Rambusch, och Eric Mazur. Missa inte plattformen, Peer Instruction Network, som handlar om det omvända klassrummet eller flipped classroom, och lyssna gärna på Confessions of a Converted Lecturer: Eric Mazur.

HurDetFunkar tror sig ha lösningen på både Greklands ekonomi och Sveriges. ”Ha fler roddare än styrmän om du vill föra skutan framåt”.

Skolan har ofta fler styrmän än lärare som försöker ro skutan med elevers lärande som mål för resan. I det är vi en organisation inte helt olik landstinget och polisen i Sverige. För att inte gå för djupt om vilka som är viktigast, roddare eller styrmän?  så visar åtminstone forskning på att läraren är den viktigaste faktorn för lärande i skolan även om man som elev måste inse att det är en själv som måste göra jobbet. Det entreprenöriella tänket är viktigt att det når skolan och då menas inte att ett företag som Baggium ska kunna roffa åt sig miljoner utan att ge en fullgod utbildning men vi kan lätt i våra kommuner skära i antalet stabsanställda, alternativ använda dem som vikarieresurser där vi som lärare och elever kunde få en mer påtaglig nytta av deras anställningar framförallt i en tid då allt fler skolor verkar dra in på just vikarieresurser. Har inget mot friskolor men tycker det är självklart att vinster skall stanna kvar i skolan så att just skolan kan utvecklas. Om annat önskas än ringa vinster i kronor men stora vinster i elevers kunskapsinhämtande och därmed i samhällsekonomin så ska man inte driva skola.

Ekonomi styr mer än vi alla kan ana privat, i världen och inte minst vår skola. Skolmisslyckanden kostar ca 150 mdkr, miljarder per årskull, oerhörda konsekvenser av att inte ge skolan förutsättningar för tidiga insatser. Varje elev vi tappar från ej slutförd skolgång kostar samhället ca 10-15 MKR, miljoner kronor och vi har ca 13000 drop outs varje år. Gå direkt till Världens bästa skitskola eller se på UR play de 4:a avsnitten.

Som lärare och elev rycks man mellan många olika modetrender inom undervisning. Ett vetenskapligt framställt material som bygger på John Hatties undersökning där han sammanställt olika meta-analyser har fått stort genomslag även om olika delar av boken kan tala emot varandra. Boken presenterar dock ståndpunkter utifrån vetenskaplig undersökning vilket gör att den ändå kan ge viss vägledning om vilka effekter man kan anta av olika skolförändringar. Materialet finns förkortat och sammaställt på svenska och kallas då  Synligt lärande vilket är ett material framtaget av Sveriges kommuner och landsting. Slutsatserna finns också på ett trevligt sätt sammanställt på Stefan Kärvlings blogg, till denna publikation finns även ett diskussionsmaterial och en filmpresentation.

En intressant disskussion finns förstås också på UR-play där Journalisten Johannes Åman presenterar forskningsrapporten ”Att lära av de bästa”. Han menar att processen i klassrummet måste uppmärksammas för att förbättra de svenska skolorna. Rapport om den svenska skolan

Skulle tro att det är dessa punkter som just nu är mest på tapeten om skola men det kommer mer så glöm inte att titta hit då och då. Utanför skolans värld och traditionella sfär finns ju oändligt mycket mer som kan inspirera.

Anna

 Posted by on 23 december, 2011

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>