Distans eller fjärr

 

Här hittar du mina och andras tips för distans- eller fjärrundervisning. vad vi ska kalla det råder det en viss förvirring kring och det bästa vore nog ett helt nytt namn då skolverket har en snäv definition för vad som kan kalls fjärrundervisning som få snappat upp.

Just nu slänger jag bara upp lite länkar som jag vill kunna hitta tillbaka till så får vi se om det blir struktur på det hela så småningom.

Jag börjar med skolresurser som är en samlingssida som nu byggs på där man kan betygsätta de olika förslagen som kommer in. Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket har med tips från många andra lärare skapat denna resurssida.

Blunda för allt gammalt skräp och ofungerande länkar som är på övriga sidor, de är från då HurDetFunkar skapades, då var allt nytt, nu är de helt ointressanta. Jag har helt tappat räkningen på hur många supertråkiga sidor jag i stunden tagit bort men de efterfrågades då Gy-11 och Lgr-11 introducerades i en stund som skolverkets sida ofta kraschade och alla villa ha tillgång till kursplanerna, här ska kastas mera och byggas nytt. Jag brådskar dock inte med detta då det samtidigt verkar som våren kommit och jag har fullt upp med att skaka liv i mina digitala färdigheter.

Vi är många som tvingas använda den digitala plattform som används i organisationen vilket kan vara bra men ha alltid en plan B om något i organisationens system krånglar. I min kommun jobbar vi i regel med Itslearning mot eleven och Microsoft Teams mot personalen. Eftersom Its learning krånglar mycket just nu försöker vi gå over mer mot Team. Själv har jag testat Teams videomöten med eleverna. På min första lektion fick jag till det och jag har med elevernas hjälp åstadkommit massor med förbättringar.

Det finns många olika förslag från alla ambitiösa lärare som provar och tipsar. Alla digitala plattformar fungerar enligt GDPR beroende på hur man man lägger upp inbjudan. Zoom, Google Meet, Youtube Live Streaming for Meetings, Skype,  Microsoft Teams samt Jitsi. Utan att själv ha testat alla men lyssnat på de som har testat dessa verkar Jitsi vara den trevligaste men kör på den som organisationen vill att du ska använda och erbjuder handledning i. Eller den som du själv som lärare känner dig tryggast med såvida den ger den där genvägen så att alla elever får delta. Se dock till att du gör det enligt GDPR, allt handlar om hur du du lägger upp mötet.

Jitsi
Jag har gjort ett öppet mötesrum i Jitsi som jag kallar Heta Linjen, bara att klicka så är du där, självklart är du välkommen helt anonymt eller så går du in och bara ändrar rumsnamnet och bjuder till egen fest. Jitsi är också en alldeles utmärkt plattform att testa ljud och kamera på. Det vore så kul om du väljer att titta in på just Heta Linjen, än finns sällan någon där men det kan kanske ändra sig.

Jag älskar att rummet inte kan ägas av någon lika mycket som jag älskar att det går att ta fullt kommando över rummet för en stund. Snacka om att här är ett coolt klassrum som dessutom har obegränsat antal grupprum. Genom att bara ändra https://meet.jit.si/Hetalinjen den feta delen i adressen så har du skapat dig ett nytt rum. Jag ger Jitsi alla tummar upp, förutom att använda Jitsi som en social plattform använder jag den ofta för att testa ljud och kamera. Våga testa mic, kamera och pröva att dela skärm eller testa hur du ser ut när du släpper loss i en dans eller sång.

Microsoft Teams
Jag har på samma sätt gjort ett ”Trodde jag” lika öppet forum på Microsoft Teams som jag också kallar heta linjen, den har jag nu upptäck bara är öppen för externa då jag själv är inne i mötet men är jag i mötet så är det bara att klicka så är du där och det går självklart att ansluta via webben utan app om du inte har Teams. Det hade varit coolt annars att ha en Hetalinjen, en helt öppen kanal att pröva sig fram på för de som jobbar i organisationer som inte använder officepaketet. Det kanske går men trots att jag gjort inställningen att alla ska kunna gå förbi lobbyn så är det där jag hamnar när jag loggar på externt som testpilot såvida jag inte själv samtidig är inloggad i mötet som Anna Malmberg.

Våga testa olika plattformar
Finns det en platsform som aldrig kraschar där du aldrig behöver logga in med något annat än en länk bryter du aldrig mot GDPR, väl där kan du ge din instruktion om hur du vill få din lista på vilka som deltog på det sätt du önskar genom att ge instruktionen för detta.

Glöm inte bort att det kan se olika ut i instruktionsfilmerna beroende på vilka inställningar du eller organisationen valt och beroende på om du jobbar med telefon, surfplatta eller dator. Det kan t o m spela roll hur du gick in via app eller webb, t o m vilken webbläsare du valt kan spela roll. Det mesta som ska finnas där finns. För några hittas det du söker när du för musen över skärmen, för andra finns det som ska vara till höger i stället till vänster och det som på instruktionen är högst upp kan i ditt visningsläge vara längst ner.

Vill du inte bidra med ökad belastning av internet så kan du bara be dina deltagare stänga av sina kameror. Att hålla en streamad lektion tar nästan inget av bandvidden som skulle krävas om eleverna själva måste söka sig fram enligt dina instruktioner eller ve och fasa, fastna i soffan med en streamad film.

Vi är många som kan komma att behöva bygga en hemmastudio och då tycker jag kan kan ha nytta av dessa tips från Jonas Thorén hemmastudio

Många av oss lärare behöver nu en riktigt bra jobbtelefon fulladdad med surf som kan fungera som dokumentkamera mm, vi behöver också bra headset så vi inte skramlar i elevernas öron.

Det finns helt enkelt väldigt mycket vi väldigt snabbt kan ha nytta av och det här är mitt anteckningsblock:)

Anna

 Posted by on 21 mars, 2020